Cum sa facem profilul de clienti pentru o afacere?

Într-un mediu economic din ce în ce mai dinamic și competitiv, importanța cunoașterii profunde a clienților devine esențială pentru succesul unei afaceri.

De ce este important și util să facem Profilul clienților?

Răspunsul stă în faptul că această practică nu doar ne dezvăluie esențialele despre clienți, ci ne oferă și instrumentele necesare pentru a dezvolta strategii de marketing și vânzări adaptate la nevoile și preferințele specifice ale acestora.

  • Ne cunoaștem clienții mai bine și știm cum să îi abordăm.
  • Știm cum să le vindem, înțelegând modul în care ei cumpără.
  • Pentru a stabili o relație cu clienții pe termen lung sau a evita relațiile nepotrivite.
  • Pentru a crește eficiența campaniilor de marketing: reducerea costurilor de marketing și efortului echipei de vânzări.
  • Ne putem adresa unui număr mai mic de clienți, dar cu o rată de răspuns mai bună la campaniile de promovare și o conversie mai bună.
  • Știm cum să ne adresăm clienților, cunoscându-le comportamentele de cumpărare, pentru a-i servi cât mai bine.
  • Cunoaștem limbajul, ideile și dorințele clienților, permițându-ne să trimitem reclame cât mai potrivite, sporind entuziasmul pentru a cumpăra de la noi.
  • Profil de clienți vs. Avatar de client Află diferența dintre Profil de clienți și Avatar de client, precum și întrebările prin care conturăm profilul de client.

Pe lângă aceste argumente, este important să înțelegem ce reprezintă, de fapt, Avatarul de client și Profilul de clienți.

Avatarii de clienți sunt construcții imaginate ale clienților țintă, în timp ce Profilul de clienți se concentrează pe clienții reali, cu caracteristici comune, contribuind astfel la eficiența și direcționarea corectă a resurselor de marketing.

În continuare, vom explora și detalia modalitățile prin care putem contura aceste profile, cu un accent deosebit pe metodele și uneltele eficiente în acest proces.

Ce înseamnă Avatar de client?

Din perspectiva noastră și a unor marketeri, avatarul de client se referă la clientul țintă pentru care a fost construit un produs sau un serviciu, un client imaginar. În termeni de specialitate, se mai numește și persona, client ideal sau client țintă. Este clientul cu cea mai mare capacitate de cumpărare, care se potrivește cel mai bine cu produsele și serviciile noastre.

Este o persoană model, căruia îi satisfacem cel mai bine nevoile și care este în sinergie cu afacerea și valorile companiei. Este o reprezentare fictivă, nu neapărat reală.

Ce înseamnă Profil de clienți?

Sunt acei clienți pe care afacerea ta îi servește cel mai bine, definiți prin caracteristici comune precum vârsta, localitatea, ocupația și veniturile. Termenul se mai poate traduce și ca segment de clienți, dar preferăm denumirea de Profil de client, datorită potrivirii cu uneltele de marketing online precum Google Ads și Facebook Ads.

Profilul de clienți restrâns și concentrat este util, concentrând reclamele să ajungă la acei clienți cu cel mai mare interes de cumpărare. Profilarea clienților înseamnă mai puțin efort din partea echipei de marketing și de vânzări, costuri de marketing mai mici, procent de conversie mai bun, și clienți mulțumiți care primesc produsele potrivite.

Cum putem determina / contura Profilul de clienți?

Pentru a contura profilul de clienți, putem folosi mai multe metode.

Relevanța acestora depinde de cunoașterea utilizării lor, de prelucrarea informațiilor și de acuratețea datelor colectate în acest proces.

Pentru a valida un profil de client sau un MVP (Minimum Viable Product), recomandăm adresarea unui eșantion de 100 de clienți sau posibili clienți (100 de interogări).

Indiferent dacă faci cercetare online, prin email cu un formular de întrebări, în baza ta de date sau în grupuri de Facebook, este important să obții o imagine cât mai apropiată de realitate.

Câteva unelte și metode ajutătoare pentru conturarea profilului de clienți:

Google Analytics: Analiză după cuvintele cheie și strategia ta în Google. Pentru SEO, poți utiliza unelte precum SEMrush sau Ahrefs.

Google Trends: Oferă o estimare a căutărilor pe anumite topic-uri în Google. Poți filtra după perioadă, activitate, regiune și sursa de căutare. Vizitează site-ul oficial Google Trends sau optional Think with Google.

Chestionare sau formulare: Testează-le pe un grup de eșantion. Grupul țintă poate fi format din trecători pe stradă, clienți actuali sau un public ales special pentru testarea produselor.

Chestionare în Google Forms: Postează-le în grupurile de pe Facebook sau trimite-le prin email la baza actuală de clienți.

Estimare aproximativă a profilului de client: Află informații despre clienții actuali prin întrebări directe sau colectează informații din profilurile lor din CRM-ul de vânzări.

Informații de la instituții specializate: Colectează date de la instituții sau organizații specializate, cum ar fi Institutul Național de Statistică sau TopFirme.

Software specializate: Utilizează instrumente precum Cognitive SEO, Verfacto, Oracle CX Marketing, Adobe Analytics Elite.

Brainstorming între echipe: Implică echipa de vânzări și marketing folosind un model de întrebări pentru a răspunde în detaliu.

Pentru început, poți formula câteva întrebări pentru a determina profilele principale, apoi să te concentrezi pe detalii. Intrebările pentru conturarea segmentului de client sau avatarului de client sunt asemănătoare.


Diferența constă în faptul că atunci când ne referim la un avatar, vorbim despre o singură persoană, în timp ce atunci când ne referim la un segment, discutăm despre o plajă de clienți cu anumite caracteristici.

Dacă creezi un avatar de client, atribuie-i un nume și relatează-te la o singură persoană.

Dacă deja iei în considerare două tipuri diferite de clienți, consider că este mai degrabă vorba despre un segment de clienți.

Descarca Ghidul GRATUIT care te ajuta sa faci profilarea clientilor pentru afacerea ta!

În acest material găsești intrebările de calificare și clarificare pentru afacerea ta.

Întrebările au scopul de a descoperi problemele clientilor tăi și de a identifica profilul de client cu potențialul cel mai mare de cumpărare pentru afacerea ta.

Spor la afaceri bune !



Lasa un Comentariu