Articol informativ despre planul de afaceri

De câte ori nu te-ai gândit să-ți faci un plan pentru afacerea ta și te-ai oprit la primii pași? Sau poate că ai vrut să faci mai mult și nu ai știut de unde să începi?!

În ziua de azi, prin simplă căutare pe Google, găsești o mulțime de exemple de planuri de afaceri: pentru pizzerii, pentru frizerii și cofetării de success, presupunerea mea este că sunt realizate de studenți care au ca temă de disertație sau planuri fictive.

În acest articol, nu-mi propun să-ți spun că am planul perfect pentru afacerea ta, care să te îmbogățească sau să-ți aducă succesul peste noapte. Ceea ce mi-am propus aici pentru tine este să te ajut, să te educ în privința importanței planului de afaceri.

Citește până la capăt: am o surpriză pentru tine! Încep prin a-ți spune că planul de business este important, însă nu neapărat cel mai important, având în vedere că o afacere poate fi rezumată pe 2 coli A4.

Problema devine relevantă dacă înțelegem că măcar o schiță sau un model, niște obiective, ceva după care să ne ghidăm, ne ajută să nu pornim în „luptă” fără nicio directivă. Consider că un plan scris, cu obiective clare și chiar rescris până devine clar, are o valoare mult mai mare decât un plan în minte și nedediscutat cu nimeni.

Perspectiva pe care ți-o ofer astăzi în legătură cu planul de afaceri nu este completă 100%, ating doar punctele importante pe care să le iei în calcul atunci când îți validezi afacerea ta.

Strategie + Acțiune = Rezultate

Când vorbim de lansarea unei afaceri și de organizarea ei, există două tipuri de oameni:

  1. Sunt oamenii care acționează foarte bine, însă nu au un plan și, ca rezultat, nu știu de unde au plecat și unde au ajuns. Într-un fel, gândirea lor este că dacă au avut profit în fiecare lună, totul e în regulă. Ai trecut prin această fază? Pentru că sincer, eu am trecut de câteva ori prin asta.
  2. O altă categorie este a „planificatorilor perfecți”, aceia care planifică și tot planifică până uită să acționeze și, în final, își consumă timpul și energia fără să facă niciun pas înainte, deoarece nu au planul perfect. Știu și eu această fază, am trecut prin ea, norocul a fost că nu mi-a costat bani 😀 – evident, de unde să câștigi bani dacă nu ai acționat. Atunci când te gândești la managementul unei afaceri sau la atingerea unui obiectiv, indiferent cât de mare sau mic ar fi, te invit să ții cont de funcțiile managementului.

Am scris chiar un articol, aflat în topul căutărilor pe Google, despre mixul pe care ți-l recomand și ție, și anume cele 6 funcții ale managementului:

  1. Planificarea obiectivelor.
  2. Organizarea resurselor.
  3. Adunarea echipei și delegarea obiectivelor.
  4. Dezvoltarea competențelor și motivarea oamenilor.
  5. Controlul activității pe parcurs.
  6. Evaluarea rezultatelor și reluarea procesului dacă ceva nu a funcționat. Având măcar aceste 6 funcții, îți poți contura ceva mai mult decât nimic și îți poți organiza afacerea pentru a obține mai multă claritate și rezultate.

Totuși, ce elemente ar trebui să conțină un PLAN DE AFACERE?

  1. Poti sa incepi cu un Canvas model care este gratuit oriunde pe internet, cel mai simplu model de planificare al unei afaceri.

Este interesant in acest model ca ai cateva intrebari cheie la care sa raspunzi si din care sa-ti extragi o vedere de ansamblu a afacerii.

2. Misiunea si viziunea. Stabileste clar ceea ce faci pentru clienti tai si unde vrei sa ajungi. Chiar daca nu o faci in primul pas nu o neglija, mai ales in momentul in care apar oamenii, ii vei conduce cu o viziune mai inalta si nu pe baza de „salar”.

3. Obiectivele tale de business pentru 1 an până la 3-5 ani, în funcție de cât de mare este business-ul. Personal, recomand în modelele cu clienți să-și seteze 5 obiective mari, pe care să-și așeze îndeplinirea misiunii.

4. Strategia prin care atingem misiunea. Poți alege una dintre cele 4 strategii pe care le găsești în articolul despre strategii sau mixul de strategie. La bază sunt 4: strategia de preț, strategia de nisă, strategia de diferențiere sau strategia mixtă. Blue Ocean, Red Ocean sau alte combinații și derivate din cele două.

5. Produsul sau serviciul este important să-l cunoști, însă nu te concentra foarte tare pe produs… Mult mai important este pasul 8, și anume clientul. La produs, poți găsi întrebări interesante în modelul Canvas, care se referă mai degrabă la valoarea pe care o aduci cu produsul tău.

P.S.: Coca-Cola sau McDonald’s nu sunt neapărat cele mai sănătoase sau de calitate produse și totuși sunt cele mai consumate… Înțelegi ce vreau să spun?!

6. Preț și strategie de preț. Aici mă refer la cum îți stabilești prețul și cum aduci valoare prin raportul produs/preț. Nu intru în detalii cu privire la tipurile de prețuri ce pot fi folosite; la un singur clic găsești vreo 7-8 strategii și modalități de stabilire a prețului.

7. Marketing și Vânzări. Am un motiv pentru care am pus marketingul înainte de vânzări. Cum ajung clienții la tine? Și de ce cumpără clienții de la tine?… Și așa mai departe. Treaba este să-ți găsești mixul potrivit de marketing. De ce am pus marketingul înainte de vânzări? Pentru simplul motiv că înainte să vinzi, trebuie să aduci sau să atragi clienți în afacere și apoi să vinzi.

8. Echipa și organigrama. Acesta este unul dintre punctele cheie, chiar pentru mine a devenit unul dintre cele mai cheie aspecte. Mai ales dacă vrei să dezvolți o afacere la nivel înalt, și nu doar freelancing sau solopreneuriat. Adu oamenii potriviți pe pozițiile potrivite.

9. Finanțare. Găsește resurse de finanțare pentru afacerea ta. Chiar dacă iei un împrumut, asigură fluxul de numerar în afacere, astfel încât lucrurile să funcționeze. Există foarte multe programe de finanțare, de la SLR-D până la Start-up Nation, investitori, bănci, și așa mai departe.

10. Proiecție financiară. Finanțarea în sine este importantă, dar ce faci cu banii? Nu pot să îmi imaginez că un business mai poate funcționa acum fără obiective clare și fără niște cifre pe care și le-a propus de la lună la lună.

11. Avantaj competitiv. Cu asta aș începe sau cel puțin asta ar trebui să fie punctul de pornire. Știu că în realitate nu se începe neapărat așa, și nici eu nu am început câteva afaceri care au eșuat, dar din punctul meu de vedere, aici stă baza. Ce fac eu sau produsul/serviciul meu mai bine decât cel al concurenței?

12. Sășiul de vânzări al afacerii. Din punctul meu de vedere, chiar dacă este un termen nou, gândește-te la un sistem scalabil sau la un model de afacere care să funcționeze fără tine sau cu implicarea minimă din partea ta. Și nu doar pentru asta, ci și pentru faptul că astfel poți scala afacerea. Nu poți să evoluezi într-o afacere dacă nu ai un sistem de măsurare și evaluare.

13. Necesarul de materiale. Care este materia primă cu care lucrezi? Fie că este vorba despre informații, fie că este vorba despre produse, asigură-te că le ai. În plus, îți dau un sfat: ia în considerare mai mulți furnizori și menține legătura cu ei, însă nu deveni dependent doar de unul singur. La fiecare 6-12 luni sau atunci când atingi anumite ținte, renegociază cu ei. Furnizorii tăi de materie primă, precum și de alte instrumente, au influență asupra afacerii tale; negociază clauze bune înainte de a semna un contract.

14. Procesarea și livrarea. Cum îți împachetezi produsele pentru vânzare? Cum faci livrarea? Care sunt termenele de livrare și costurile asociate? Ar trebui să cunoști aceste aspecte înainte de a lansa o afacere. În prezent, multe companii livrează la nivel național sau chiar internațional, așa că asigură-te că marja ta de profit îți permite să faci acest lucru.

15. Analiză internă prin Analiza SWOT. Află în ce stadiu te afli și realizează o analiză clară a afacerii și a mediului înconjurător. Poți găsi mai multe detalii despre cum să efectuezi o analiză clară a mediului pe link-ul meu.

Probabil că mai sunt 3-4 puncte pe care le poți adăuga într-un plan, cum ar fi dotările, spațiul de birouri, utilajele, site-ul de prezentare, influenceri și canale de social media.


Cu toate acestea, consider că cele 15 puncte de mai sus ți-au atins nevoile principale și cu ele poți să pornești la drum! Dacă ai o afacere la început de drum și vrei să-ți faci un plan de management, te invit la o discuție GRATUITĂ în cadrul căreia putem determina ce fel de plan se potrivește afacerii tale și să dobândești mai multă claritate în organizarea acesteia.

Link inscriere: www.start4business.ro/business-performance/



Lasa un Comentariu