Bune Practici și Obiceiuri în Networking Personal & Profesional

Intro.

Se spune că suntem la doar 6 contacte (sau relații) distanță de orice persoană de pe planetă. Aceasta înseamnă că tu cunoști pe cineva (1) care știe pe cineva (2), care la rândul său cunoaște pe altcineva (3), și așa mai departe, până când ajungem la acea persoană de pe planetă pe care îți propui să o cunoști (6). Uimitor, nu?

Eu cred că acest număr a scăzut la 4-5 contacte datorită internetului și rețelelor de socializare. De exemplu, rețeaua LinkedIn îți arată gradul de conectare cu o persoană, reflectând astfel cât de aproape ești de a stabili o legătură cu cineva.

Ce este Business Networking?

Business networking se referă la procesul de stabilire, dezvoltare și menținere a relațiilor profesionale cu scopul de a crea oportunități de afaceri, colaborări și creștere personală sau profesională.

Aceasta implică interacțiunea cu alți profesioniști, antreprenori, lideri de afaceri și alte persoane relevante din diverse domenii pentru a schimba informații, idei, resurse și sprijin reciproc.

Principalele beneficii ale Business Networking-ului:

  1. Crearea de conexiuni
  2. Schimbul de informații
  3. Identificarea oportunităților
  4. Sprijin și Mentorat
  5. Dezvoltarea reputației
  6. Acces la resurse

Business networking-ul este o abilitate importanta pentru antreprenori și profesioniști care doresc să își extindă rețeaua de contacte, să dezvolte parteneriate și să obțină noi oportunități de afaceri.

Bune Practici și Obiceiuri în Networking

1, Participarea Regulată sau Ocazională la Cluburile de Networking: În majoritatea orașelor mari există cluburi de networking unde poți participa fie ocazional, fie pe bază de abonament anual, care include diverse beneficii. În România, cele mai cunoscute cluburi sunt BizzClub, BNI, CBC și Rotary Club. Aceste cluburi au ca obiectiv principal facilitarea colaborărilor și parteneriatelor între membrii lor.

2. Participarea la Evenimente de Business și Grupuri Diverse. Participarea la evenimente de business, conferințe, seminarii de dezvoltare personală, cluburi sau grupuri cu scop caritabil, precum și la cluburi cu teme artistice sau culturale, poate facilita îmbunătățirea rețelei de contacte. Chiar și participarea la cluburi de muzică poate fi benefică. Cu toate acestea, nu recomand cluburile de noapte. De ce sugerez participarea la astfel de evenimente de divertisment? Pentru că acolo se creează legături mult mai repede și mai ușor decât în alte circumstanțe.

3. Adăugarea de Contacte pe Rețelele de Socializare. Faptul că ai conturi pe Facebook și LinkedIn nu înseamnă automat că le folosești la potențialul lor maxim. Aceste platforme au început ca rețele de socializare și pot fi utilizate eficient pentru a îmbunătăți networking-ul.

În loc să pierzi timpul scrollând pe LinkedIn fără un scop clar, poți începe să creezi contacte cu oameni de interes. Este gratuit să trimiți o cerere de conectare către o persoană cu care ai putea dezvolta o relație de colaborare în viitor.

Ai în vedere trei aspecte esențiale:

  • Persoana poate deveni un colaborator în viitor
  • Persoana poate fi un mentor sau cineva care te ajută să te dezvolți.
  • Persoana poate fi cineva cu care te distrezi sau care cunoaște pe altcineva de care ai nevoie.

Totuși, ține cont de faptul că Facebook este limitat la 5000 de contacte, iar LinkedIn la 30.000 de contacte.

Poate părea mult sau puțin, dar am ajuns în prezent la 28.927 de contacte cu zero lei investiți. Am acces la aceste contacte pentru a le trimite un mesaj, inclusiv la datele lor de email și telefon. Ce părere ai despre asta?

4. Curăță Câmpul pentru a Ateriza Îngerii” Acest citat, inspirat de Nichita Stănescu, poate părea neobișnuit într-un context de business, dar are o aplicabilitate practică. De exemplu, noi aplicăm acest principiu în baza de date de contacte și email-uri.

Periodic, analizăm baza de email-uri pentru a curăța acele adrese care nu sunt active. Observăm care sunt email-urile cu o rată de deschidere sub 2-5% (poți ajusta procentul) în ultimul an de când sunt abonați la campaniile noastre.

Având în vedere că trimitem săptămânal 1-2 email-uri informative, renunțăm la acei oameni care nu sunt potriviți pentru conținutul nostru. Acest proces ne-a dus de la o rată de deschidere de 14-15% la o medie de 20%, și chiar am atins rate de 50% la unele email-uri trimise prin Start4Business.

5. Conectarea cu Interlocutorul. Înainte de a începe o discuție cu o persoană nouă (sau cu cineva cu care nu ai o relație solidă), fă acest mic pas: stabilește-ți ca obiectiv să te conectezi cu interlocutorul.

Ce înseamnă asta mai concret?

  • Află care este canalul senzorial preferat al persoanei (auditiv, vizual, kinestezic).
  • Identifică tipologia sa comportamentală, utilizând, de exemplu, testul comportamental DISC.
  • Descoperă valorile sale și ce este important pentru acea persoană.
  • Află ce îl/o pasionează.

Aceasta nu doar că te va ajuta să comunici mai bine cu persoana respectivă, dar vei câștiga și simpatia și încrederea ei, economisind astfel timp în discuțiile sau proiectele ulterioare, unde altfel ați putea descoperi diferențe de limbaj.

6. Fii Sincer Interesat de A-ți Ajuta Interlocutorul. În loc să te lauzi cu realizările tale, este mai bine să afli ce îl interesează pe cel de lângă tine și cum poți să-l ajuți. Află cu ce provocări se confruntă interlocutorul, ce nevoi are sau ce obiective urmărește și ajută-l într-un mod integru să obțină ceea ce își dorește.

„Ajută suficient de mulți oameni să obțină ceea ce își doresc și vei ajunge să ai ceea ce îți dorești.” (John C. Maxwell)

Așa cum spune și colega mea Cornelia, este important să te adopți o mentalitate orientată spre ajutor, chiar și atunci când întâlnești pe cineva necunoscut.

Începe discuția cu întrebări de genul: „Salut, eu sunt John. Sunt foarte curios să aflu cu ce te pot ajuta?” sau „Ard de nerăbdare să aflu cum te pot sprijini!”

7. Ascultă Mai Mult, Vorbește Mai Puțin. Avem o gură și două urechi, ceea ce înseamnă că ar trebui să ascultăm de două ori mai mult decât vorbim.

„Oamenilor nu le pasă cât de multe știi până când nu le arăți cât de mult îți pasă.” (Theodore Roosevelt)

Iată două obiceiuri valoroase:

  • Obiceiul de 7 secunde: Lasă interlocutorul să vorbească și, înainte de a lua cuvântul, așteaptă 7 secunde. Dacă interlocutorul nu continuă conversația, poți începe tu. Acest lucru creează un spațiu în care interlocutorul simte că îți pasă și nu vei reacționa impulsiv.
  • Obiceiul de 15 minute: Încearcă să lași interlocutorul să vorbească timp de 15 minute fără a-l întrerupe. Dacă după 15 minute conversația devine irelevantă, poți încheia discuția. Poți spune: „Interesant ce spui. Putem să ne auzim cu altă ocazie pentru a discuta mai în detaliu.” Dacă discuția nu este programată și subiectul este interesant, poți programa o întâlnire. Dacă nu, încheie conversația pentru a-ți proteja timpul.

8. Participarea la Întâlniri de Speed Dating. Întâlnirile de speed dating pot fi utile atât pentru scopuri profesionale, cât și personale. Aceste evenimente sunt organizate în orașe și sunt de obicei organizate de către cei din domeniu.

Am participat la astfel de întâlniri atât în țară, cât și în străinătate. Scopul lor este de a crea rapid contacte, fie pentru relații profesionale, fie personale (relații romantice).

9. Poartă Mereu o Carte de Vizită cu Tine. O carte de vizită, un flyer, un cupon sau chiar o carte de vizită digitală pe telefon te ajută să te faci memorabil pentru cei pe care îi întâlnești.

Poți întâlni un viitor partener de afaceri sau colaborator în timp ce stai la coadă la un magazin, la un service auto sau în timp ce aștepți la un cabinet stomatologic..

Folosește fiecare moment pentru a-ți crește rețeaua de contacte. Într-un articol anterior, am detaliat cum să faci o carte de vizită memorabilă pentru ca oamenii să te rețină. „Ieși în evidență cu ceva!”

10. Află Cine Sunt și Cu Ce Se Ocupă Prietenii Prietenilor Tăi. Descoperirea relațiilor și informațiilor din rețeaua prietenilor tăi poate deschide multe oportunități. Întreabă-ți prietenii despre cunoscuții lor și vei descoperi o lume nouă de contacte valoroase și informații utile.

În plus, aceste conexiuni pot oferi recomandări care te pot ajuta să faci „intrarea” într-un cerc profesional sau social important.

11. Nu Lua Masa (Prânzul) Singur. Invita pe cineva la masa de prânz: fie un client, un prieten, fie un posibil mentor. „Dai o masă, câștigi un prieten.” Cu o masă poți afla multe informații, poți stabili noi legături sau poți primi sfaturi utile.

In generak, oamenilor le place să ofere sfaturi, iar tu le poți plăti cu o masă. Costul de 50-100 RON pentru un prânz poate fi o investiție mică pentru beneficiile pe care le vei obține.

12. Oferă-ți Serviciile Pro Bono. Chiar și un mic serviciu oferit gratuit poate avea un impact semnificativ pe termen lung. Sunt multe comunități online unde oamenii cer sfaturi pe teme precum marketing, resurse umane, recrutare și altele.

Oferind o idee, o soluție sau o recomandare, poți crea oportunități de colaborare sau chiar potențiali clienți. Nu-ți fie teamă să oferi, deoarece generozitatea îți va aduce beneficii multiple.

13. „Mai bine fumat decât beat”. Aceasta este o metaforă pentru a sublinia importanța unei atitudini prietenoase și deschise în interacțiunile tale. În comparație cu persoanele care ies din cluburi în stare de ebrietate, cei care fumează în cafenele din Amsterdam par mai relaxați și prietenoși. Adopta o atitudine de „iubire și prietenie” în loc de una de confruntare și vei construi relații mai solide și mai armonioase

14. Participarea la Conferințe în Calitate de Speaker. Vorbitul în public la conferințe îți va crește semnificativ șansele de networking. Pe lângă faptul că te vei poziționa ca expert în domeniul tău și vei putea atrage clienți, vei fi remarcat și vei extinde considerabil rețeaua de contacte și posibile contracte. Se spune că „nu este atât de important pe cine știi, cât de important este cine te știe.”

Chiar dacă nu vei câștiga bani direct din acest speech (sumele pot varia de la câteva sute la mii de euro), valoarea principală constă în atragerea de noi contacte și oportunități.

15. Participarea la Emisiuni, Podcasturi sau Webinarii. Invitațiile la emisiuni, podcasturi sau webinarii te ajută să te poziționezi ca expert în domeniul tău și să câștigi rapid încrederea publicului. Poți oferi un curs sau un serviciu gratuit, și în mod sigur vei obține datele de contact ale participanților.

Cunoaștem persoane care, deși nu aveau mult de oferit, și-au schimbat carierele datorită aparițiilor în emisiuni TV.

Personal, am realizat multe live-uri, webinarii și mai puține podcasturi și emisiuni TV, toate contribuind la creșterea încrederii în propria persoană.

16. Scrie o Carte, un Articol sau Fii Co-autor la o Carte. Scrierea unei cărți, unui articol sau colaborarea la o carte te va ajuta să te poziționezi ca expert pe piață, similar cu beneficiile discutate la punctele 13 și 14.

Deși nu pot estima exact câți bani vei câștiga, este cert că vei fi recunoscut ca expert și oamenii vor căuta să beneficieze de expertiza ta. Există cursuri specializate despre cum să scrii o carte, sau îți pot oferi un mic plan pe această temă.

17. Urmează un Obicei Bun După Ce Ai Făcut Cunoștință cu O Persoană Nouă. După ce ai cunoscut pe cineva nou, fie la un eveniment, fie ocazional, trimite un mesaj de urmare după câteva zile.

De exemplu: „Stimate Domnule George, îmi pare bine că ne-am conectat la evenimentul X. M-aș bucura să putem colabora în viitor.”

În timpul unui eveniment, oamenii primesc multe cărți de vizită și este ușor să fii uitat. Prin acest obicei, te asiguri că oamenii te vor reține și vor ști cui să apeleze dacă au nevoie de serviciile pe care le oferi.

18. Stabilește-ți un Obiectiv Clar la Evenimente. Când participi la un eveniment social sau de business, stabilește un obiectiv concret: de exemplu, „Voi oferi 20 de cărți de vizită și voi crea 5 contacte noi.” Acest obiectiv este mult mai benefic decât simpla așteptare ca cineva să te cunoască. Mergi cu intenția clară de a întâlni cei mai potriviți 5 oameni din sală.

O tehnică inteligentă este să întrebi un coleg sau un organizator: „Care sunt, în opinia ta, cele 3 persoane pe care ar trebui să le cunosc la acest eveniment?”

19. Cele 7 Etape pentru Validarea unui Posibil Partener. Inspirat de Calin Iepure, CEO al Bizz Club și autor al cărții „Business Networking – Povesti Nemuritoare” cu cei 7 C,”

îți recomand să parcurgi aceste etape pentru a valida un posibil partener.

Cele 7 etape sunt:

  • Compatibilitatea dintre parteneri
  • Caracterul persoanei cu care vrei să te asociezi
  • Competențele tale comparate cu cele ale partenerului
  • Claritatea în colaborarea dintre parteneri
  • Câștigul de ambele părți
  • Cheful sau motivația de a intra în colaborare
  • Cauza comună sau obiectivul comun al partenerilor

Îți recomand să citești cartea „Business Networking – Povesti Nemuritoare” menționată mai sus pentru detalii suplimentare.

Sper ca aceste recomandări să te ajute în dezvoltarea rețelei tale de contacte. t

Dacă dorești să te conectezi cu autorul articolului, adică cu mine, mă poți găsi pe Facebook și LinkedIn:

Citate relevante:

  • „Nu e important pe cine cunoști, ci cât de important este cine te cunoaște.”
  • „Ajută suficient de mulți oameni să obțină ceea ce își doresc și astfel vei obține și tu ceea ce îți dorești.”
  • „Oamenilor nu le pasă cât de multe știi până când nu le arăți cât de mult îți pasă.”


Lasa un Comentariu