Concurența în afaceri și cine mănâncă un rechin

Acest articol este despre concurența, rolul ei în afaceri și cum peștele pilot poate să mănânce un rechin

În adancurile oceanelor există o formă de conviețuire între pești, rechini și alte creaturi marine care se numește comensualism.

Această formă presupune beneficii de toate părțile. Peștele pilot mănâncă un rechin, dar nu te gândi că îl mănâncă întreg. Acesta este mai întăi mănancat de anumiți paraziți aflati pe suprafața pielii rechinului, iar rechinului îi convine acest lucru, doar nu o să îl mănânce pe cel care îi face igiena. În schimb, peștele pilot mai primește resturi de la rechin și așa toată lumea e fericită. 

Acum poate te întrebi cum este acest lucru relevant în business?

Am să mă folosesc puțin de metafora de mai sus cu peștele pilot pentru a întelege ideea din acest acest articol.

Salut, sunt Mihai Maierean trainer și expert în cifrele afacerii la Start4Business.

Recent am avut o sedință de consultanța cu un dintre clienții noști în care am discutat despre cât de important este să îți cunoști concurența.

Clientul nostru avea impresia că scopul cunoașterii concurenței este doar de a o anihila, în condițiile în care clientul abia a intra pe piața.

Acest lucru este destul de greu de făcut și mai ales necesită un efort imens, consumând multe din resurse afacerii.

I-am explicat faptul că nu anihilarea este scopul principal, ci de a învața de la concurenții lui. Luam de exemplu top 5 concurenți care fac foarte bine ce fac și au căteva puncte slabe, astfel încăt noi să venim cu mici îmbunătățiri pe piață, cu unicitatea noastră, cu puncte forte în ofertă, cu valoare adăugată și astfel să ne depășim concurenta, oferind pieței o soluție competitivă.

Astăzi mă voi folosi de analogia cu peștele pilot pentru a te învață o lecție despre concurență în afaceri.

Așa cum pestele pilot nu se chinuie să mănânce rechinul ci doar culege de la el resurse benefice pentru el, tot așa și cu poziția noastră față de competiție. Să profităm de faptul că aceasta a educat piața iar acum noi venim din urmă și culegem totodată roadele deschideri de către concurent.

Folosindu-mă de acest context vreau să te întreb pe tine:

Cât de bine îți cunoști concurența?

Cât de bine gestionezi resursele și ce faci mai bine decăt concurența ta?

Cunoscâdu-ți foarte bine concurența vei avea ocazia să te inspiri de la ea, să vezi ce face bine și ce nu face, unde poți aduce o îmbunătațire, care sunt acele aspecte prin care oferta lor nu îndeplinește total așteptările clienților.

Tu nu trebuie să reinventezi toată roata. Vei ști cum să aduci valoare mare clienților tăi și cum să acaparezi din piață puțin câte puțin, fără să fie nevoie ” să înghiți concurența sau măcar să te bați cu ea.

De asemenea, concurența este un bun imbold pentru a servi clienții intr-un mod mai performant și te provoacă în a deveni mai bun. Dacă nu ar fi concurență deloc ar trebui să te preocupi. 

Atunci când a apărut Uber în București, cât de revoltați au fost taximetriștii? Au fost revoltați pentru că au venit cu un plus de valoare și le-a mâncat mult din clienți.

Ca de final îți recomand să tratezi cu atenție acest aspect al concurenței și să inveți de la ea, dar nu te chinuii să o anihilezi. Așa cum pestele pilot mănâncă rechinul, dar îl mănâncă puțin câte puțin, și la tine vor ajunge clienții care nu sunt serviți la cele mai bune standarde de către concurenți și tu îi vei servi mai bine, iar o conviețuire sub forma comensualismului poate funcționa și în business.

Ce părere ai? Te rog lasă un comentariu mai jos dacă ți-a plăcut acest articol dă un share pentru a ajunge la căt mai mulți oameni.

Inspiratie,

Mihai Maierean

O (un concurent) cifra pe care nu o (il) cunosti, nu o (nu iti arata cum te) poti schimba, in bine!



Lasa un Comentariu