Partener sau Furnizor?

Cum sa ne selectam furnizorii

Acest material contine idei practice despre cum sa ne selectam si cum sa lucram cu furnizorii nostri.

Salutare dragilor!

 Astazi va voi vorbi despre cum sa ne alegem furnizorii si ma refer aici la intreaga gama de furnizorii; de materii prime, accesorii, servicii sau produse finite. Putem defini un cadru general care poate fi usor particularizat in functie de tipul de furnizor si situatia specifica cu care ne vom confrunta la un moment dat (voi reveni concret asupra acestui aspect pe parcursul materialului).

 Am ales sa fac acest articol, avand in vedere ca am primit in ultima vreme tot mai multe solicitari de sprijin in vederea solutionarii unor situatii create de nelivrarea in bune conditii sau la timp a unor materiale, mai ales in aceasta perioada in care activitatea companiilor, fie mici sau mari, este afectata de masurile de distantare sociala impuse de pandemie, si procedurile de lucru (acolo unde exista) nu sunt respectate intocmai.

 Mai mult decat atat, am constatat ca foarte mullte companii nu au un proces clar de selectie a furnizorilor.

 In cei 28 de ani de activitate (inginer textilist – in domeniul confectiilor textile), am trecut prin mai toate rolurile, cum ar fi: furnizor de servicii sau materiale, intermediar intre furnizor si client, controlor de calitate al producatorului sau al clientului, etc.

 De 15 ani conduc compania de productie a unui brand Suedez, mai exact coordonez lantul mondial de aprovizionare, cu materiale, accesorii si produse finite (confectii de dama si de barbati, pantofi si genti, bijuterii). Aceasta experienta m-a ajutat sa inteleg faptul ca, indiferent daca furnizorul cautat este pe termen scurt, mediu sau lung, cantitate mica sau mare, urgent sau la termen, alegerea sa ar trebui sa aiba la baza aceleasi criterii, doar ordinea importantei acestor criterii depinde de obiectivul punctual.

 Mai mult decat atat, consider ca in orice moment Furnizorii trebuie considerati Parteneri de afaceri, insemnand ca ne dorim o relatie comerciala benefica de ambele parti, chiar daca pentru o singura comanda.

In esenta, avem de urmarit 3 pasi pentru dezvoltarea uner relatii de business eficiente cu  partenerii nostri de business :

  1. Definirea clara a cererii de oferta
  2. Decizia de acceptare a ofertei pe baza criteriilor de selectie si a prioritizarii acestora definita pentru fiecare proiect in parte
  3. Parafarea intelegerii – Intelegerea trebuie consemnata in scris fie prin Semnarea ofertei agreeate de catre ambele parti sau a contractului de colaborare in cazul relatiiei pe termen mediu si lung

 De multe ori, relatia cu un furnizor esueaza deoarece noi nu stim sa cerem clar ce vrem, lasam loc la interpretare, ne grabim si sarim pasi importanti in plasarea comenzii. Sau mai grav, schimbam cererea pe parcursul derularii colaborarii. Furnizorul nu este intotdeauna rau intentionat daca a inteles gresit ce am discutat telefonic – cum s-ar spune vorbim impreuna dar ne intelegem separat ! Da, se poate ca furnizorul sa faca totul doar in avantajul sau, dar va fi foarte greu sa combatem fara sa avem o intelegere negru pe alb care nu lasa loc la interpretari.

Va invit acum sa trecem in revista Criteriile de selectie ale furnizorilor:

 

  1. Calitatea produselor, serviciilor – din punctul meu de vedere, dupa ce am setat standardul de calitate cerut, Calitatea este absolut ne-negociabila! Daca celelalte criterii mai au o marja de negociere, calitatea definita in oferta trebuie respectata intocmai. Orice abatere inseamna un compromis. Poate fi un defect minor (pe care consumatorul final nu il va vedea – de exemplu daca nuanta de verde a unui tricou nu este 100% cea comandata de mine nu inseamna ca si cumparatorul va observa asta dar fata de mine, ca si client care am facut comanda, este o abatere).

De regula materialele si accesoriile au o fisa tehnica unde vom gasii caracteristicile produsului si pe baza acesteia vom alege ce va include cererea, respectiv oferta noastra.

De asemenea vom urmari si certificatele de calitate si conformitate oferite de furnizor. Certificarea de conformitate reprezinta procesul realizat de o terta parte in scopul de a confirma existenta sigurantei ca un produs este conform cu un document normativ, cu Directivele Uniunii Europene sau cu un anumit standard ISO sau european

  1. Capacitatea de productie – este foarte important sa cunosc care este necesarul estimativ de care am nevoie si ritmul de aprovizionare, pentru a alege un furnizor capabil sa satisfaca acest necesar in timp.

Nu voi putea cere unei producator care are capacitate de 250 de paltoane pe zi sa imi faca 1000 pe zi. De asemenea, nu voi putea sa ii cer unui producator de nasturi, care poate sa produca in 8 saptamani 200 de mii de nasturi, sa imi trimita in 4 saptamani.

  1. Calitatea comunicarii – din primul moment sunt atenta sa observ care este abordarea furnizorului, indiferent cat de consistenta este posibila mea comanda:
  • Promptitudinea si claritatea raspunsului la solicitarea verbala sau scrisa
  • Claritatea ofertei si suportul oferit in prezentarea ofertei
  • Modul cum Raspunde solicitarilor pe perioada derularii colaborarii
  1. Conditii de livrare sunt de asemenea foarte importante
  • Stabileste termene de livrare rezonabile
  • Are asigurare pentru transport in cazul in care transportul este inclus in pret
  • Informeaza despre intarzieri si vine cu solutii in cazul situatiilor neprevazute
  1. Garantii – alege furnizorii care isi asuma responsabilitatea lucrului bine facut !

Mentioneaza garantiile in contract/ oferta.

  1. Reputatia si stabilitatea lor pe piata – anumite servicii le vom antama doar cu furnizori consacrati. Asta nu inseamna ca nu vom lua deloc in considerare firmele la inceput de drum. Vom culege informatii despre bonitatea firmei din media sau de la alti parteneri.

 

  1. Tratarea reclamatiilor si retururile – este foarte important sa stabilim si modalitatea de solutionare a eventualelor neconcordante calitative, cantitative, intarzieri la livrare, etc.

 

  1. Pretul de vanzare si conditiile de plata – am ajuns in sfarsit si la pret desi multi ar incepe cu acest criteriu ; am observat ca pentru foarte multi clienti acest criteriu este singurul luat in calcul. Este fara dar si poate un criteriu foarte important, dar considerat de sine statator. Va putea sa ne coste mult mai mullt in final daca nu consider si celelalte criterii de decizie.

Mare atentie la ce include pretul !!

  • cu sau fara TVA
  • cu sau fara transport,
  • manopera si materiale, etc.

Referitor la conditiile de plata – de preferat ar fi plata la termen pentru a putea receptiona marfa inainte de plata acesteia

Cam acestea ar fi criteriile pe care trebuie sa le luam in calcul atunci cand alegem un partener de afaceri. Prioritizarea acestor criterii depinde de situatia punctuala si obiectivul setat. De exemplu, pot accepta un pret mai mare avand in vedere ca am dat comanda foarte traziu si risc sa nu livrez la timp. Sau am de ales intre doua oferte din care cea mai ieftina vine prea tarziu. Sau, in anume situatii, pot inlocui un articol cu un altul daca e mai ieftin dar respecta conditiile de calitate si livrare la timp.

Insa, cel mai important pas in relatia cu furnizorii nostri, este Parafarea intelegerii – fie printr-un contract complet, fie doar printr-o intelegere scrisa in care este foarte important sa mentionez toate punctele discutate si agreate si sa fie semnat de ambele parti, in asa fel incat sa nu existe niciun dubiu asuprea intelegerii noastre.

Vom vorbi cu alta ocazie si despre decizia de a schimba un furnizor, in curand !

Sper sa va fie de folos toate aceste informatii si va doresc sa aveti cat mai multe parteneriate de afaceri fructuase!

Va las cu bine, dragii mei si va multumesc ca sunteti aici!

Cu drag, pana data viitoare, Cecilia

   P.S. Sunt nerabdatoare sa aflu parerea voastra mai jos, in comentarii pe care m-as bucura sa le citesc,  iar apoi, impreuna,  putem gasi ceva relevant care sa ne inspire. Nu suna rau, nu-i asa ?

Pana data viitore ramanem conectati, eu sunt aici, pentru voi, la un comentariu distanta!

Mai multe detalii articole gasiti https://www.start4business.ro/blog/



Lasa un Comentariu